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Pojeto Agrovision: “Novo Brasil 2020”


Climaco Cezar de Souza
“Potencial para Melhores Negócios e Investimentos no Centro-Norte e Nordeste do Brasil após as ferrovias, hidrovias, rodovias, novos portos profundos e usinas gigantes, em construção acelerada até 2019” – “UM FUTURO SEGURO E MUITO PROMISSOR”

(briefing negocial atualizado em julho de 2011)


Tal Projeto apresenta as melhores oportunidades negociais e para investimentos que surgirão nas Regiões Centro-Norte e Nordeste do Brasil após as conclusões das 04 novas ferrovias, 04 novas hidrovias e 03 grandes usinas hidroelétricas – em construção acelerada através do PAC ou em fase de projetos e/ou liberações ambientais – e ainda com a nossa auto-suficiência em fertilizantes até 2020. E isto sem contar as 2 usinas em construção na Bolívia e as mais 6 planejadas nos rios Tapajós/Jamanxim (com potencial igual a Itaipu). Teremos ainda a hidroelétrica gigante em Belo Monte-PA no Rio Xingu e já em construção.

Com acessos aos portos do Peru ou via o novo Canal do Panamá, teremos como exportar muito mais commodities e produtos processados para países da Ásia – ou importar de forma muito baratas as matérias-primas e máquinas - e utilizando navios gigantes e que ainda não chegam aos nossos portos. Também, teremos melhor acesso aos países da América Latina, dinamizando as correntes de comércio e de onde poderemos trazer fertilizantes das minas de Bayovar (Peru), pertencentes a Vale, e outros itens. Nossa competitividade no Pacífico aumentará muito, tanto na produção e exportação, em parcerias, para abastecer a Ásia, Caribe, Costa pacífica da América Latina mais oeste dos EUA, como para importações desses países. Com distâncias e custos muito menores, a tendência é de suplantar rapidamente a nossa atual corrente de comércio apenas com o Atlântico Norte e a Ásia, via sul da África ou por outras rotas muito mais longes e com portos rasos e navios velhos.

Com as novas ferrovias e hidrovias, e muito mais energia disponível, nossa logística exportadora melhorará bastante, reduzindo os custos diretos, indiretos e de transação e possibilitando a instalação de grandes agroindústrias, empresas de mineração, siderúrgicas, metalúrgicas etc., além de empresários rurais arrojados e ambientalmente conscientes, e produtores familiares bem orientados (com renda liquida sustentável e bem maior). Os escoamentos e as entradas de insumos e de “bens de capital” ocorrerão através dos portos do Peru, de Itacoatiara (AM), Espadarte, Santarém e Barcarena (PA), Itaqui (MA), Pecém (CE), Suape (PE) e do programado porto offshore de Ilhéus-Aritaguá (BA).

Além dos fertilizantes provindos do Peru e de outros países – via nova Ferrovia de Integração Oeste-Leste –, teremos diversas minas de fosfato e até de potássio em franca produção no Brasil em 2020, possibilitando não só nossa auto-suficiência, como até exportações. Nossos custos de produção agrícola e todos os custos industriais devem cair bastante, também com os menores custos dos fretes e que serão mais pelas ferrovias e hidrovias, rápidas, automáticas e confiáveis (inclusive de retorno).

Este Projeto teórico “Novo Brasil 2020” contempla 02 pólos gigantes para atração de negócios e de investimentos: a) Centro-Nordeste ou “fora da Floresta Amazônica” e b) Norte ou “Amazônico Florestal = dentro da floresta”. Ambos terão elevado desenvolvimento e com atração de muitos imigrantes internos, ou seja, muito mais consumos e desenvolvimentos sócio-ambientalmente sustentáveis. A área total nos 02 pólos corresponde hoje a cerca de 60% do Brasil, mas somente detêm 42% da população atual, embora esses pólos sejam muito mais próximos dos grandes consumidores dos países ricos do Norte do Mundo, inclusive da Ásia.

O Pólo Centro-Oeste/Nordeste – atualmente com cerca de 200 milhões de hectares ou 24% do País - está contido no heptágono partindo de Goiânia (GO) direto até Ilhéus (BA); de lá para Suape (PE), Pecém (CE) e Itaqui (MA); voltando para o Acre e de lá para Bayovar no Peru (via centro de TO e centro-norte de GO, norte de MT, sul de RO e sul do AC); retornando para Cuiabá-MT e de lá alcançando Goiânia (GO). Nesta área haverá muitos grandes projetos, sócio-ambientalmente sustentáveis, de grãos; bioenergias (etanol de cana e biodiesel de grãos, palmáceas e outros); carnes; lácteos; madeiras processadas; reflorestamentos para celulose, carvão e chips; minérios; pedras preciosas; fertilizantes e, em especial, alimentos processados. Este Pólo exclui as áreas da Floresta Amazônica.

Já o Pólo Norte do “Novo Brasil 2020” – hoje com cerca de 300,0 milhões de hectares ou 35% do País – representa a área da Floresta Amazônica onde, legalmente e de formas sócio-ambientalmente corretas, serão explorados madeiras processadas em Projetos de Manejo Florestal Sustentável; reflorestamentos; biodiesel de palmáceas; seringueiras para borracha; plantas medicinais e aromáticas; turismo rural e ambiental; frutas exóticas e suas polpas/sucos e ainda minérios e fertilizantes etc..

O melhor é que dos 851,0 milhões de hectares totais, o Brasil ainda tem cerca de 206,0 milhões de há disponíveis para muito bem explorar sócio-economicamente e fora da Floresta Amazônica, seja em novos projetos e/ou recuperando áreas degradadas, e onde poderemos produzir até 1,0 bilhão de toneladas de grãos/ano até 2050, segundo alguns estudos. Atualmente, só cultivamos o total de 80,0 milhões de há, sendo 49,2 milhões de há na produção de 151,0 milhões de t de grãos + algodão, e cerca de 30,0 milhões de hectares com cultivos permanentes (cana, café, frutas, florestas etc..).

Com tanta atratividade negocial esperam-se muitos novos investimentos e progressiva migração de até 30,0 milhões de pessoas das capitais e grandes cidades do Sul/Sudeste para aqueles novos pólos com previsto forte desenvolvimento até 2050 (que já iniciou e está ampliando). Nos dois pólos certamente haverá significativos aumentos das rendas “per capita”, maiores consumos, inclusões sociais/cidadanias, tecnologias/capacitações, desenvolvimentos e divisas. Isso ocorrerá com as maiores proximidades desses 02 pólos com os grandes compradores mundiais e fornecedores de matérias-primas, grãos e fertilizantes e as maiores facilidades futuras de escoamentos e de acessos e por custos bem menores.

ATUALIZAÇÃO EM JULHO DE 2011:

PORTOS: a) O Porto offshore de Açu-RJ (Eike Bastista) está 80% pronto (+2 siderúrgicas + 2 fábricas de cimentos) e a inaugurar no inicio de 2012; b) O Porto offshore de Ilhéus/Aritaguá-BA deve entrar em concorrência em setembro/2011 (pela Pres. Dilma). Está em fase de licenciamento ambiental; c) A VALE comprou, em leilão, grande área no futuro Porto offshore de Espadarte, um dos mais profundos do Mundo. Com 25 metros de profundidade, ele receberá navios de até 500 mil t e a VALE já recebeu 01 navio para 400 mil dos 19 encomendados da China;

HIDROVIAS: Concluída a eclusa de Tucurui-PA (Rio Tocantins) e iniciando as eclusas nas grandes barragens de Estreito-MA (em conclusão) e de Lageado-TO (em conclusão). Em Estudos ambientais 6 usinas e a hidrovia do Teles Pires-Tapajós (MT e PA); 

TRANSPOSIÇÃO DO RIO SÃO FRANCISCO (fornecimento de água do Leste para Nordeste do País). Com custo de apenas R$ 4,5 bilhões (diante de R$ 34,6 bi do TAV do RJ a SP, R$ 19,0 bi de Belo Monte e de R$ 5,4 bi da Transnordestina), beneficiará 12,0 milhões de pessoas muito pobres do nordeste semi-árido, elevando muito a demanda. Eixo Leste deve ser inaugurado em Set./2012 e Eixo Norte em Set./2013;

FERROVIAS: a) FNS – A Norte Sul está 95% pronta e a inaugurar em setembro/2011; b) O prolongamento da FNS de Anápolis-GO a Estrela D’Oeste-SP - com destino final Santos-SP via Ferrovia Vicente Vuolo - teve as obras iniciadas, a inaugurar em 2014, e com trilhos todos pagos e chegando do exterior; c) na FIOL – De Ilhéus-BA a Figueirópolis-TO (encontrando a FNS), as obras do 1º trecho até Caitité-BA foram iniciadas, a inaugurar em 2013 e com todos os trilhos já comprados e em transporte; d) A FICO – de Campinorte-GO (iniciando na FNS perto de Uruaçu-GO e Brasília-DF) a Vilhena–RO e com destino final ao Peru está em inicio de construção; e) Na FTN-Transnordestina, as obras foram iniciadas de Eliseu Martins-PI ao Porto de Pecém-CE e de Salgueiro-PE ao porto de Suape-PE; f) A Ferrovia Vicente Vuolo, ex Ferronorte teve as obras reiniciadas e aceleradas de Alto Araguaia-MT a Rondonópolis-MT e a inaugurar em 2012;

RODOVIAS: a) BR 364 do interior do Acre a divisa com o Peru está 100% concluída. Ao lado de parte desta rodovia será construída a Ferrovia Transcontinental ou Inter-oceânica (FICO + FIOL + ferrovia no Peru) até o porto de Bayovar e outros no Peru; b) BR 163 de Cuiabá-MT a Santarém-PA: em obras aceleradas pelo Exercito e a inaugurar em dezembro de 2012; 

HIDROELÉTRICAS: a) Iniciadas as obras de Belo Monte-PA; b) As obras estão aceleradas e antes das datas previstas em Jirau-RO e Santo Antônio-RO; c) Em final de estudos, a usina binacional de Guarajá-Mirim-RO na divisa com a Bolívia;

Novas MINAS DE FERRO descobertas ou reveladas (todas em regiões muito pobres e ainda com baixíssimas demandas): a) Salinas-MG, no Vale do Jequitinhonha e a 600 km do Porto de Ilhéus pela futura ferrovia FIOL (minas já com alta disputa pela VALE, Anglo-American, BHP Billiton, BAMIN Mineração etc.. e com visível e estratégico apoio do Governo de Minas Gerais); b) Paulistana-PI, próxima a Ferrovia Transnordestina; c) Coração de Maria-BA a 160 km do Porto de Cotegipe/Aratu-BA; d) Mirassol D’Oeste na divisa Bolívia com MT e perto da Ferrovia Vicente Vuolo e da FICO;  e) Inhamuns-CE, Pentencoste-CE e Ina-CE, perto do porto de Pecem-CE, via Nova Transnordestina e antiga Cia Ferroviária do Nordeste;  e) Cruzeta-RN e Jucurutu-RN, perto da Nova Transnordestina e do Porto de Pecem-CE. 

ANALISE BEM E INVISTA AINDA NO INICIO DOS NEGÓCIOS

Para mais detalhes e apresentações fineza contatar o autor deste estudo quadrimestral: Prof. Clímaco Cezar de Souza ([email protected]) // AGROVISION – Brasília em julho de 2011

Confira aqui o projeto na íntegra



"THE NEW BRAZIL 2020 AGROVISION

Ag. PLAN" (“business briefing”)

“Potential for the Best Business and investments in the Central North and Northeast Regions of Brazil after the news railroads, waterways, highways, deep ports and giant hydroelectric under construction accelerated by 2019" – “A VERY PROMISING AND SECURE FUTURE”.

This theoretical Plan shows the best great business opportunities and for investments that arise in the Center-North and the Northeast Regions of Brazil after conclusions of 04 larger new rails, 04 new best waterways and 03 hydroelectric power plants – some in accelerated construction through “the Accelerated Growth Government Program PAC”, or others in phase of projects and or environmental releases - and even with brazilian self-sufficiency in fertilizers by 2020. And this without counting the 2 hydroelectric plants under construction in next Bolivia and more the 6 power plants planned to the Tapajós / Jamanxim rivers (with potential equal to Itaipu, current the largest hydroelectric of Brazil). We will also have the giant hydroelectric of Belo Monte-PA on the “Xingu” River, now under construction.

With new futures access to the ports of Peru or by the Panama new Canal, Brazil exports much more commodities and processed products to Asia - or more imports very cheap raw materials and machinery - using giant ships and still not come to our ports. Also, Brazil has better access to Latin America countries, boosting the current trade and where the Country can bring fertilizers of Bayovar mines (Peru), property of Vale, and other items. Our competitiveness in the Pacific will greatly increase both in production and export, in partnerships, to supply Asia, the Caribbean and the Latin America Pacific coast more west of USA, and for imports from those countries. With distances and costs very much lower, the tendency is to overcome our actual current trade only with the North Atlantic and Asia by South Africa or by others routes much longer with shallow ports more old ships.

With the new railways and the waterways, and much more electric energy available, Brazil exports logistics improve considerably, reducing the direct, indirect and transaction costs. Also this allows installations of large agribusinesses enterprises, mining companies, steel, metals mills etc., and even rural entrepreneurs bold and environmentally aware, and family small farmer’s producer well oriented (net income with sustainable and higher). The exports deliveries and the flow of inputs and "capital goods" will occur through the ports of Peru, Itacoatiara (state of AM), Espadarte (PA), Santarém (PA), Barcarena (PA), Itaqui (MA), Pecém (CE), Suape (PE) and the planned offshore port of Ilhéus-Aritaguá (BA).

Besides the fertilizers coming from Peru and other countries - through of new West-East integration Rail – Brazil has several mines of phosphate and potassium in frank production by 2020, allowing not only our self-sufficiency, even as exports. Our agricultural production costs and all industrials costs should fall a lot, also with lower freight costs that will be more by the new railroads and new waterways, rapids, automatics and reliable (inclusive of returns freight).

”This theoretical New Brazil 2020 Ag. Plan" includes 02 giants Clusters for attraction of more business and investments: a) Center-Northeast or "out of the Amazon Forest"; b) North or "Amazon Forest = in the Forest". Both have high development trends and for attracting many internal migrants, ie more consumption and socio & environmentally sustainable developments. The total area in 02 Clusters corresponding actually to about 60% of Brazil, but only hold 42% of current population, although these Clusters are much closer to the major consumers of the rich countries of the North World, including Asia.

The Center West/Northeast Cluster – actually with about 200 million hectares or 24% of the country area - is contained in the heptagon from Goiania (State of Goiás = GO) direct to Ilheus Port (State of Bahia= BA), from there to Suape Port (State of Pernambuco = PE), Pecem Port (State of Ceará= CE) and Itaqui Port (State of Maranhão = MA), and back to State of Acre (=AC) and from there to the Bayovar Port – in Peru (passing by center of State of Tocantins (=TO), center-north of Goiás, north of State of Mato Grosso (=MT), south of State of Rondonia = RO and south of Acre), returning to Cuiaba (Mato Grosso) and then reaching Goiania (Goiás). In this area will have more large Projects - on social and environmentally sustainable - of grains;  bio-energies (ethanol from sugarcane and biodiesel from grains, palm trees and other cultives); meats; dairy; processed woods, reforestation for pulp, charcoal and chips; minerals; gems; fertilizer and especially processed foods. This Cluster excludes the areas of the Amazon Forest.

The North Cluster of “The 2020 New Brazil Ag.Plan"- actually with about 300.0 million hectares or 35% of the country area - is the area of the Amazon Forest, where by legal and socio-environmentally correct production and processing forms will be used to woods processed on “the sustainable forest management projects” and more reforestation, biodiesel from palms trees; rubber trees to rubber, medicinal and aromatic plants cultives, tourism and environment, and their exotic fruit pulps / juices and ores, fertilizers, others minerals etc..

 
Best of all, of the total 851.0 million hectares, Brazil still has approximately 206.0 million available to explores socio-economics corrects and outside the Amazon forest, either in new projects and / or restoring degraded areas, and where we can produce up to 1.0 billion tons of grains per year by 2050 as some studies. Currently, only cultivate a total of 80.0 million hectares, being 49.2 million hectares to production of 151.0 million tons of grain + cotton, and about 30.0 million hectares to permanent crops (sugarcane, coffee, fruit, forests etc.).

 
With so many attractive business much more investments are expected in those 02 clusters and then will have many progressive migration of up to 30.0 million people of capitals and major cities in the south / southeast regions for those new poles with possible strong development by 2050 (which has already begun and is expanding). On these two poles certainly there will be big increases in "per capita" revenues, higher consumption, more socials inclusions / citizenship, more technology / training, sustainable developments and more cash reserves. This occurs with the clusters largest near to large buyer’s countries of world and suppliers of raw materials, fertilizers and with the largest outflows and access futures facilities and costs very much lower.

SITUATION ON JULY 2011:

PORTS: a) the offshore Port of Açu-RJ (Eike Batista) is 80% done (+ 2 steel & + 2 cement factories) to be inaugurated in early 2012; b) the offshore Port of Ilheus/Aritaguá-BA can be bid in september/2011 (to be launched by Pres. Dilma). Actually It’s in the process of environmental licensing; c) the VALE buys a big area on Sword Fish future offshore Port (closer 160 km of Belém-PA), one of the deepest in the world. With 25 meters deep, it will receive ships of up to 500.000 tons and the VALE has received 01 ship to 400.000 tons of the 19 ordered from China;

WATERWAYS: Completed sluice at hydroelectric of Tucurui-PA (Tocantins River) and starting more 2 sluices at Estreito-MA (hydroelectric on completion) and at Lageado-TO (on completion). Start environmental studies to build 6 futures hydroelectric and waterways on the Teles Pires-Tapajós Rivers (MT+ PA States);

TRANSPOSITION CHANNEL OF THE SAN FRANCISCO RIVER: (supply of water from East to Northeast Region of the country). At a cost of only US$ 2.2 billion (compared to US$ 17.0 billion in future HST from RJ to SP, to US$ 9.5 bi in future Power Belo Monte and to US$ 2.0 bi in future rail Transnordestina), will benefit 12.0 million very poor people in semi-arid northeast, bringing much demand. East Branch inaugurating in September/2012 and North Branch forecast to September/2013;

RAILWAYS: a) FNS - North South Rail is 95% completed and to be inaugurated in september/2011; b) FNS south Branch Extension from Anapolis-GO to Estrela D'Oeste (state of São Paulo=SP), connecting to The Vicente Vuolo Rail with a final destination to the Port of Santos-SP, is on accelerated works to be inaugurated in 2014. All tracks are already paid and arriving from abroad; c) FIOL new Rail - From the future Port of Ilheus/Aritaguá-BA to Figueirópolis-TO (connecting  the new FNS): works are initiated on the 1st segment from Ilheus/Aritaguá-BA to Caitité-BA and to be inaugurated in 2013. All tracks are already paid and arriving from abroad; d) FICO future Rail – from new FNS  tracks in Campinorte-GO (near Uruaçu-GO and Brasília-DF) to Vilhena-RO with a final destination to the Ports of Peru is under construction; e) FTN –TransNordestina new Railway: works began from Eliseu Martins-PI to the Port of PECEM-CE and from Salgueiro-PE to the port of SUAPE-PE; f) The Vicente Vuolo Railroad (ex-Ferronorte) - Extension inside branch: works accelerated from Alto Araguaia-MT to Rondonopolis-MT and to be inaugurated in 2012;
 
HIGHWAYS: a) BR 364 from inside of the Acre State to the border with Peru is 100% done. Along part of this highway will be built the future Transcontinental Railroad or the Inter-oceanic Rail (FICO + FIOL + railroad of Peru) from inside Brazil to the Port of Bayovar and others in Peru; b) BR 163 from Cuiabá-MT to the Port of Santarem-PA: on accelerated Works by Army Engineering Division and to be inaugurated in December 2012;

HYDROELECTRICS: a) Initiated construction of the Belo Monte-PA; b) Works more accelerated and before the dates specified on the Jirau and on the San Antonio-RO c) At the end of the plant studies to the bi-national Guarajá-Mirim-RO in the border with Bolivia;

IRON ORE MINES - recently discovereds or revealeds (all in very poor regions and with very low demands of all): a) closer the town of Salinas-MG, on the Jequitinhonha Valley and 600 km from the port of Ilheus by the FIOL future  railroad (those mines have high competition by VALE, Anglo American, BHP Billiton, BAMIN Mining etc. .. and with visible and strategic support of the Government of State of Minas Gerais); b) based in the town of Paulistana-PI, next to the Transnordestina future rail; c) near the town of Coração de Maria-BA, far only 160 km to the port of Cotegipe/Aratu-BA; d) near the town of Mirassol D'Oeste-MT on the border with Bolivia, near the Vicente Vuolo and of the FICO railroads; e) closer the town of Inhamuns-CE more the town of Pentecostes-CE, near the port of Pecem-EC, by CFN old rail and by Transnordestina future Railway; f) near the town of Jucurutu-RN and the town of Cruzeta-RN, carrying by the Transnordestina future rail to the Port of Pecem-CE.

TAKE A GOOD LOOK IN THIS PLAN AND INVESTS IN THE BEGINNING OF BUSINESS

For more details and exclusive presentations fineness contacts the author of this quarterly study: Prof. Cezar, Clímaco ([email protected]) // AGROVISION – Brasilia (DF) at July 2011

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